Czy hosting jest potrzebny?

Współczesne możliwości internetu, stały rozwój technologiczny i coraz większa liczba użytkowników korzystających z mediów społecznościowych, dają olbrzymie możliwości na rozwój przedsiębiorstwa. Większość firmy decyduje się na założenie własnej strony internetowej, na której może prowadzić efektywną działalność i reklamować swoje usługi, czy produkty. Posiadając stronę internetową firmy, warto zadbać o jeden z fundamentalnych aspektów, który daje ogromną przestrzeń na poszerzanie działalności i jednocześnie zapewnia bezpieczeństwo serwerów oraz danych osobowych. Za oba te czynniki odpowiada odpowiednio dobrany hosting. Czy jest potrzebny? Czy warto w niego zainwestować? Czym sugerować się przy zakupie hostingu?

Hosting – co to takiego?

Dla wielu, początkujących właścicieli firm, pojęcie hostingu wciąż bywa nieznane. Decyzja o wyborze odpowiedniej firmy, oferującej usługi z zakresu hostingu, jest więc niezwykle trudnym zadaniem. Warto więc zapoznać się z tym istotnym pojęciem i mieć świadomość aspektów, które powinna spełniać każda firma zajmująca się udostępnianiem przestrzeni na przechowywanie plików. Aby strona internetowa firmy funkcjonowała poprawnie i nie stanowiła zagrożenia dla klientów oraz właścicieli, należy zapewnić sobie indywidualną domenę. Jest to unikalny adres internetowy, pod którym nasza firma będzie mogła istnieć w sieci. Kolejnym istotnym elementem jest tytułowy hosting, czyli “miejsce” w przestrzeni sieciowej na przechowywanie zasobów serwera. Zasoby serwera to wszelkiego rodzaju pliki strony WWW, które wyświetlają się w przeglądarce. Wszystkie te elementy tworzą solidny i stabilny fundament działalności firmy w przestrzeni internetowej.

Czy do domeny potrzebny jest hosting?

Domena i hosting to dwa, korelujące ze sobą elementy. Odpowiadają jednak za inne sfery działalności internetowej. Domena zazwyczaj składa się nazwy wybranej przez abonenta (zazwyczaj jest to rzeczywista nazwa firmy) oraz określonego rozszerzenia. Domena pozwala przede wszystkim przetłumaczyć adres IP na zapamiętywalną dla potencjalnego klienta nazwę. Hosting to z kolei przestrzeń, która stale jest dostępna w sieci. To właśnie dzięki niej właściciele firm mają możliwość udostępniania online zasobów serwera, czy np. stron WWW, czy poczty mailowej. Zadając sobie pytanie, czy do domeny potrzebny jest hosting, warto pamiętać o istocie obu tych elementów. Są one dla siebie nieodłącznymi elementami i o obydwa należy odpowiednio zadbać.

Hosting – czy jest potrzebny?

Hosting jest dedykowany przedsiębiorcom, blogerom, osobom tworzącym stronę firmową, właścicielom sklepów internetowych, czy portalom społecznościowym. Szeroki zakres możliwości hostingowych daje ogromną przestrzeń na realizację przyszłościowej i rozwojowej wizji własnej działalności. Warto jednak postawić na sprawdzoną, rzetelną firmę hostingową, która zapewni kompleksowe usługi w tym zakresie. Na rynku istnieje wiele tego typu firm. Jakość serwerów nie zawsze bywa jednak adekwatna do ceny, jaką oferuje dana firma. Przy wyborze hostingu warto więc zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów. Są to przede wszystkim:

  • Pojemność serwera, czyli dzierżawiona przez firmę przestrzeń na dysku dla zasobów serwera klienta. Ma ona ogromne znaczenie np. w przypadku firm, które tworzą kontent związany z udostępnianiem dużej ilości zdjęć, filmów, plików. Takie zasoby będą potrzebowały większej ilości przestrzeni na dysku.
  • Ilość transferu, czyli ilościowe, skonkretyzowane dane, jakie mogą zostać przesłane przez określony serwer. Przedsiębiorcy, którzy spodziewają się dużego ruchu użytkowników internetowych na stronie, powinni w szczególności zapoznać się z istotą tego elementu.
  • Baza danych, czyli opcja, która pozwala na tworzenie różnorodnych, rozbudowanych, ciekawych i dynamicznie działających stron WWW, czy forum. Dzieje się to w oparciu o popularne, dostępne dla klienta aplikacje (np. WordPress). Rozważając daną ofertę hostingową, warto więc zwrócić uwagę na dostęp do sekcji zarządzania określoną bazą danych.
  • Backup, czyli tzw. kopia bezpieczeństwa, którą tworzy usługodawca w celu zabezpieczenia danych na wypadek jakiejkolwiek utraty ich na serwerze.
  • Przepustowość łącza, czyli ilość danych przesyłanych w określonym czasie. Im będzie ona szybsza, tym płynniej będzie można surfować po danym systemie. W przypadku tego elementu, warto wiedzieć, czym jest tzw. uptime. Jest to ilość czasu, w której dana witryna działa w przestrzeni internetowej. Na określony czas przestaje ona działać. W takiej sytuacji mamy z kolei do czynienia z tzw. przestojem.
  • Wsparcie techniczne, czyli usługa firmy hostingowej, które jest w stanie zapewnić fachowe poradnictwo i pomoc w przypadku jakichkolwiek awarii. Jest to niezwykle istotny element, o którym zapomina wielu konsumentów. Niektóre firmy oferują wsparcie całodobowe, inne dokładnie określają wymiar czasowy. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, warto dopytać przedstawiciela danej firmy o ten aspekt i zadbać o bezpieczeństwo swojej przestrzeni na dzierżawionym dysku.